The essence of knowledge

Graduate of the School of Arts and Crafts of Vitoria-Gasteiz (Basque Country) in 1983, specialising in Sculpture, with stone as his favourite material, Millan Garayalde worked until 1988 as assistant-sculptor for the realization of the Saints in the central portico of the New Cathedral of Vitoria-Gasteiz. Subsequently, he became involved in the restoration of historical monuments.


Based in Perpignan for more than 20 years, he has participated in numerous collective exhibitions and symposiums in France and abroad (Italy, Spain, Israel, etc.) and some of his sculptures are now exhibited in public places.

Certain forms are recurrent in his works, especially those that recall characters that transport us to his abstract universe.


For him, “…the size of the piece provides a rare pleasure, whether or not accompanied by the resistance of the material. The development of the work, in the long term, requires keeping the initial idea throughout the process, but it’s necessary to accept that this idea can also be modified.

Seeking in the material, tensions and nudity, I attempt to turn volume into vital forms and visual symbols that submerge us into a world where we can see the invisible and feel the inexplicable. “

He works mainly with stone, especially marble and granite, but also ventures into other materials such as wood and bronze.


L’essence de la connaissance

Diplômé de l’école des Arts et Métiers de Vitoria-Gasteiz (Pays-Basque) en 1983, dans la spécialité Sculpture avec comme matériau de prédilection la pierre, Millan Garayalde a travaillé jusqu’en 1988 comme assistant-sculpteur à la réalisation des Saints du portique central de la Nouvelle Cathédrale de Vitoria-Gasteiz . Par la suite, il est intervenu dans de nombreux travaux de restauration de monuments historiques.


Installé à Perpignan depuis plus de 20 ans, il a participé à de nombreuses expositions collectives et symposiums en France et à l’étranger (Italie, Espagne, Israël, etc.) et certaines de ses sculptures sont aujourd’hui exposées dans des lieux publics.

Certaines formes sont récurrentes dans ses travaux, notamment celles qui rappellent des personnages et qui nous transportent vers une figuration abstraite.


Pour lui, « la taille directe procure un plaisir rare, qu’elle s’accompagne ou non de la résistance du matériau. L ‘élaboration de l’œuvre, qui s’inscrit nécessairement dans la durée, oblige de conserver l’idée initiale durant tout le processus, mais cela oblige à accepter que cette idée puisse aussi s’autonomiser.

Cherchant dans la matière, les tensions et la nudité, essayant de transformer le volume en idées vitales et en symboles plastiques qui nous submergent dans un monde où nous pouvons voir l’invisible et sentir l’inexplicable. »

Il travaille essentiellement la pierre, et plus particulièrement le marbre et le granit, mais s’aventure également à travailler avec d’autres matières comme le bois et le bronze.